Strategic Doing is een strategische vorm van Agile werken.

Strategic Doing is een werkwijze die specifiek is ontworpen om: flexibel, collaboratief, actiegericht en resultaatgericht te werken.

We gaan meteen aan de slag met jouw strategische uitdaging, en na een paar uur heb jij concrete actiepunten voor alle betrokkenen. Het unieke van de aanpak zit in het slim koppelen van ideeën, bijdragen en netwerken om meteen aan de slag te gaan. Het zijn korte meetings waarin we continu leren hoe we de beste stappen kunnen zetten.

 
Strategic Doing

Uitgangspunten van Strategic Doing

  1. We werken stap-voor-stap, en al doende leren we en passen we aan.  In plaats van alles vooruit te plannen (‘strategic doing’ versus ‘strategic planning’);

  2. We bouwen aan vertrouwen om samen het strategische gesprek te voeren over wat nu nodig is;

  3. We gaan ervan uit dat iedereen wil bijdragen (kennis, ervaring, netwerk, fysieke middelen), zonder randvoorwaarden;

  4. We beginnen alleen aan projecten waar iedereen energie van krijgt;

  5. We beginnen kleinschalig en de werkwijze vraagt geen drastische organisatorische veranderingen. De projecten hebben wel de potentie organisatie brede impact te hebben.

 


Hoe werkt Strategic Doing?

Het proces dat we doorlopen beantwoord twee fundamentele strategische vragen:

  1. "Waar gaan we heen? (de uitkomst)

  2. "Hoe gaan we daar komen?" (ons pad komende tijd).

Met de opdrachtgever en het team bereiden we de sessies voor. Daarna gaan we door vier fasen in een concreet proces, die cyclisch met elkaar verbonden zijn.

1. Wat zouden we kunnen doen?
2. Wat zouden we moeten doen?
3. Wat gaat we doen?
4. Wat is de focus voor komende weken?

Door de groep 10 vragen te stellen komt de facilitator met de groep uit op verschillende strategische uitkomsten met meetbare kenmerken, een verkenningstraject en actieplan op de korte termijn waar met hart & ziel aan gewerkt wordt.  Iedereen is betrokken en zet stappen om vernieuwing te realiseren, hoe klein deze ook zijn.

 

Het proces in grote lijnen

  • Wij werken aan een inspirerende vraag die mensen uitdaagt om creatief en innovatief te zijn;

  • We gaan op zoek naar alle soorten bijdragen die deelnemers kunnen leveren. Dit is vaak veel breder dan waar mensen in eerste instantie aan denken;

  • Door de bijdragen slim te koppelen ontstaan oplossingen die de uitdagende vraag beantwoorden;

  • Van alle oplossingen wordt diegene gekozen die de grootste impact heeft en het gemakkelijkst te realiseren is;

  • Elke oplossing start met een verkenningstraject;

  • Het kernteam, met de opdrachtgever, bewaakt het proces en zorgt dat het doel in zicht blijft.

 

Verkenningsproject

We eindigen de eerste sessie met een verkenningstraject met de volgende kenmerken:

  • Het betrekt alle mensen die aan tafel zitten;

  • Het is afgerond in ongeveer 3 tot 6 maanden (90 tot 180 dagen);

  • Het zal als een vehikel dienen om anderen aan te trekken en ‘iets losmaken’ bij mensen;

  • Het zal deelnemers helpen om een aantal aannames te toetsen;

  • Het heeft een duidelijk eindpunt voor een “go/no go” beslissing;

  • De groep heeft geen toestemming nodig om vooruit te bewegen.

 

Periodieke 30/30 sessies

Om de snelheid en de spirit te bewaren komen we regelmatig kort bij elkaar in zogenaamde 30/30 sessies. Dan bekijken waar we staan en wat slim om vervolgens op te pakken. Stap-voor-stap bereiken we het oorspronkelijke inspirerende doel. 


AEM-Cube

AEM-Cube van Human Insight

De aem-cube

We maken gebruik van de AEM-Cube® om de strategische en cognitieve diversiteit van het team inzichtelijk te maken. Dit assessment maakt inzichtelijk hoe en waar iedereen bijdraagt aan vernieuwing en ontwikkeling.

Zie de Harvard Business Review over deze AEM-Cube: Cognitief Diverse Teams lossen problemen sneller op.


Waarom werkt Strategic Doing?

Het proces van Strategic Doing werkt omdat:

  • Het is gericht op continue vernieuwen en verbeteren;

  • Iedereen draagt bij (van een uurtje in de maand tot wat iemand kan en wil bijdragen);

  • Door "doen" een actief groepsproces ontstaat;

  • Door kleine tussenresultaten mensen geïnspireerd blijven en al doende leren;

  • De groep samen continu kiest voor de slimste vervolgstap;

  • De netwerken van de deelnemers worden ingezet, waardoor grotere capaciteit ontstaat om het doel te bereiken;

  • De 30/30 sessies ervoor zorgen dat mensen in actie blijven.

 
Netwerk.jpg
 

Waar komt Strategic Doing vandaan?

Strategic Doing is "per ongeluk" ontstaan omdat in bepaalde regio's in de VS de economische ontwikkeling werd gestopt. Fabrieken werken gesloten, NASA-projecten werden gestopt en hele regio's verpauperden in rap tempo. Daar ontstond de noodzaak om gezamenlijk met allerlei losverbonden partijen (gemeenten, ondernemers, kerken, instellingen etc.) een nieuw perspectief te ontwikkelen.

Ed Morrisson is bij veel van dergelijke processen betrokken geweest en heeft op basis van zijn ervaring en kennis deze Strategic Doing- methode ontwikkeld en op honderden plekken ingevoerd.

Samen met de Purdue University werd het I-lab opgericht om met Strategic Doing innovaties tot stand te brengen. Inmiddels zijn tientallen universiteiten aangehaakt en wordt de methode wereldwijd toegepast in tal van sectoren. Strategic Doing is gebaseerd op zowel actuele wetenschappelijk inzichten als best practices.